15.1.2018 14:00 Asiakastyytyväisyyskyselyissä huippuarvosanoja keränneet koripallon EM-kotikisat olivat menestys myös taloudellisia vaikuttavuuslukemia tarkasteltaessa. Kansainvälisen koripalloliiton (FIBA) teettämän tutkimuksen mukaan EM-kisat toivat Helsinkiin 41,3 miljoonan euron suuruisen vaikutuksen.
Susijengi ja kotikisat toivat Helsinkiin yli 40 miljoonan verran riihikuivaa.
Susijengin otteita jännäsi parhaimmillaan 1,6 miljoonaa suomalaista. Kuvat: Tuomas Vitikainen.
Suomen koripallomaajoukkue teki kisoissa uuden katsojaennätyksensä, kun Susijengin Kreikka-ottelua seurasi paikan päällä 12.327 katsojaa. Yhteensä kisat keräsivät Helsinki Arenaan noin 88.000 katsojaa, joista FIBA:n teettämän tutkimuksen mukaan kansainvälisiä vieraita oli lähes 16.000.
Kisavieraiden, -järjestelyiden ja osallistuneiden joukkueiden luomien talousvaikutuksien lasketaan olleen pelkästään Helsingin alueella 41,3 miljoonaa euroa, jonka lisäksi kisat generoivat tutkimuksen mukaan kaksi miljoonaa muualle Suomeen. Kisoista eniten hyötyivät hotelli- ja ravintola-alat, joilta molemmilta ostettiin tutkimuksen mukaan 12,4 miljoonalla eurolla. Vähittäistavarakauppa oli listauksen kolmas 6,1 miljoonalla eurolla.
EM-kisojen taloudellisia vaikuttavuuslukuja tutki FIBA:n toimeksiannosta kaikissa neljässä kisakaupungissa kansainvälinen asiantuntijatalo PwC. Helsingin lisäksi EM-kisoja pelattiin viime elo-syyskuussa Turkin Istanbulissa, Romanian Cluj-Napocassa ja Israelin Tel Avivissa.
Aiemmin Suomen Koripalloliitto on julkaissut EM-kotikisojen talouden jääneen noin 600.000 euroa plussalle. Vähintään yhtä merkittävämmät tulokset saatiin kisojen asiakastyytyväisyyskyselystä, jonka toteutti Koripalloliiton toimeksiannosta Sport Business School.
Kisakävijät antoivat EM-kisojen tunnelmalle arvosanan 4,9/5 ja peräti 99,2% kävijöistä suosittelisi Susijengin ottelutapahtumaa ystävälleen. Turnauksen kokonaisarvosanaksi muodostui kyselyssä 4,6/5.
- Kiitos siitä, että EM-turnaus saatiin Suomeen ja siitä tuli tavoitteensa mukaan ikimuistoinen urheilutapahtuma, kuuluu ehdottomasti uskomattomalle Susijengille ja sen yhtä uskomattomille Susijengi-faneille. Yhdessä he ovat todistaneet, että Suomesta on tullut koripallomaa, iloitsee EM-kotikisojen pääsihteeri Ari Tammivaara.
- Yli 400 vapaaehtoisen panos oli korvaamaton turnauksen iloiselle ilmeelle, he loivat sen positiivisuudella, avuliaisuudella ja ainaisella hymyllä.
Kisaviikon aikana kisakatsomoita nähtiin paitsi Helsingin keskustassa myös 20 paikallisessa sudenpesässä ympäri Suomea. Koripallo nousi ennennäkemättömällä tavalla koko kansan huulille, joka näkyi myös TV-luvuissa. Suurimmillaan peräti 1,6 miljoonan suomalaista jännäsi Susijengin otteita TV:n ääressä.
- Ilman OKM:n tukijärjestelmää kansainvälisille urheilutapahtumille emme olisi voineet edes harkita hakemista. Helsingin taloudellinen tuki ja varsinkin heidän kokemuksensa suurtapahtuminen järjestämisestä antoi puolestaan vahvan henkisen tuen kisajärjestelyille, Tammivaara kiittelee.
- Yritysyhteistyökumppanit mahdollistivat tapahtuman kasvattamisen seuraavalle tasolle ja he toivat myös omalla luovuudellaan lisäsisältöä kisaviikolle.
Elämys Group vastaanotti parhaan kuluttajatapahtuman palkinnon Evento Awards -gaalassa.
Suomalainen koripalloperhe sai rutkasti aihetta juhlaan torstai-iltana Suomen Urheilugaalassa, kun yhteisvoimin ja suurella sydämellä rakennetut EM-kotikisat nimettiin vuoden urheiluilmiöksi ja kotiyleisön hurmannut Susijengi vuoden joukkueeksi. Susijengin ja Chicago Bullsin Lauri Markkanen palkittiin vuoden nuorena urheilijana sekä vuoden läpimurtona.
2017 jää historiaan vuotena, jolloin koripallo nousi Suomessa koko kansan huulille. Lauri Markkasen uroteot Arizona Wildcatsissa ja Chicago Bullsissa, Susijengin hurmokselliset otteet EM-kotikisoissa sekä suomalaisen koripallohistorian ensimmäinen kansainvälinen arvokisamitali 16-vuotiaiden poikien olympiafestivaaleilla olivat tapahtumarikkaan koripallovuoden kohokohdat.
Susijengi ja sen pääyhteistyökumppani PostNord pyrkivät yhteistyössä jatkuvasti tilanteeseen, jossa molemmat voittavat. Yhteistyössä vallitseva hyvä tiimihenki on ollut avain hyviin tuloksiin molemmin puolin.
Helsingissä pelattujen koripallon EM-kotikisojen asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan kävijöistä peräti 99,2 prosenttia suosittelisi Susijengin ottelutapahtumaa ystävälleen. EM-kisaotteluiden tunnelma hipoi asiakkaiden mielestä täydellisyyttä. Asiakastyytyväisyyskyselyn toteutti Sport Business School Suomen Koripalloliiton toimeksiannosta.
Kari Liimo olisi poissa kokoonpanosta ja peli alkaisi tavallista aikaisemmin (15.30), jotta joukkueet ehtisivät Helsinkiin seuraamaan loppuottelua sekä osallistumaan päättäjäisiin.
Viime sunnuntaina Istanbulissa päättyneiden koripallon EM-kilpailuiden katsojatilastot olivat suomalaisittain ilahduttavaa luettavaa. Helsingin EM-huumassa koettiin muun muassa kisojen korkein yleisömäärä. Kaikkiaan Susijengin EM-kotikisoja seurasi Hartwall Arenalla 87.806 katsojaa.
Susijengin EM-taival sai päätöksensä Istanbulin yössä neljännesvälieriin, kun avausneljänneksellä tulikuumana heittänyt Italia karkasi 57-70 (29-48) -voittoon. Susijengi kiri italialaisten kahteenkymmeneen pisteeseen venyneen johdon kalkkiviivoilla vielä yhdeksään pisteeseen, mutta sen lähemmäksi Suomi ei yltänyt.
Ammattilaisuriensa aikana pitkän päivätyön Italiassa tehneet pitkäaikaiset Susijengi-takamiehet Teemu Rannikko ja Petteri Koponen kertovat joukkueensa tekevän lauantaina kaikkensa saadakseen Italian pelaamisen mahdollisimman vaikeaksi. Ottelun voittaja etenee EM-kisojen kahdeksan parhaan joukkoon, minne Suomi on viimeksi yltänyt 1967.
Helsingin EM-alkulohkossaan pelaamastaan viidestä ottelusta neljä voittanut Susijengi on asettunut Istanbuliin ja aloittaa EM-jatkosarjansa kohtaamalla lauantaisessa neljännesvälierässä Italian. Susijengi ja Italia ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana kohdanneet 11 kertaa, ja kohtaamisissa kymmenestä Italia on onnistunut vääntämään voiton.