6.7.2018 14:21 Nuorten Pohjoismaiden mestaruuskisat pelattiin Kisakalliossa 28.6.-2.7.2018. Susi Training Centeriin PM-kisojen yhteyteen rakennettiin yhdessä Pirkan ja Lohjan K-Market Puistokadun kanssa Pirkka pop-up kauppa, jossa oli myynnissä välipalaa niin pelaajille kuin katsojille.
Pirkka pop-up -kauppa Susi Training Centerissä. Kuva: Vesa Koivunen
18- ja 16-vuotiaiden nuorten Pohjoismaiden mestaruuksista pelattiin 28.6.-2.7. Lohjan Kisakalliossa. Viisipäiväiseen turnaukseen osallistui kaikkiaan 24 joukkuetta 6 eri maasta. Susi Training Centerissä ja Kisakallion palloiluhallissa pelattiin turnauksen aikana yhteensä 60 ottelua.
Susi Training Centerin yhteyteen rakennettiin vuoden tauon jälkeen nyt toisen kerran Pirkka pop-up kauppa. Pop-up kaupan monipuolinen valikoima piti huolen siitä, että kisaturistit ja pelaajat saivat ravitsevaa välipalaa ja pientä naposteltavaa pelien välissä.
Pirkka pop-up kaupassa riitti asiakkaita aamusta iltaan jokaisena turnauspäivänä ja pop-up kaupan suosio yllätti positiivisesti Lohjan K-Market Puistokadun kauppias Pilvi Ala-Huikun, joka oli ensimmäistä kertaa mukana järjestämässä pop-up kauppaa.
- Kyllä tämä yllätti, miten hyvä myynti kaupassa on ollut. Mutta ei tämä ilman näin osaavia apureita olisi mahdollista, totesi Pilvi Ala-Huikku.
Pirkka pop-up kaupassa myyjinä toimivat Suomen Koripalloliiton vapaaehtoiset, joilla oli vankkaa kokemusta elintarvikealalta. Kauppaa pyöritettiin rakkaudesta lajiin – koripalloon ja asiakaspalveluun – eikä kassa mennyt kiinni ennen kuin viimeiset olivat iltaisin poistuneet hallilta.
- Koripallo, ihmiset ja asiakkaat tekee tästä kivaa, totesi vapaaehtoisena toiminut Jaana Turunen.
K-Market Puistokadun kauppias Pilvi Ala-Huikku aikoo hyödyntää toimivaa konseptia myös jatkossa tapahtumien yhteydessä ja suosittelee sitä ilman muuta myös muille.
- Täällä on paljon nuoria paikalla ja mielellään heille tarjoaa terveellisiä tuotteita, tuumii Pilvi Ala-Huikku.
Yhteistyö Suomen Koripalloliiton ja K-ryhmän välillä näkyy kaikissa sudenpolun vaiheissa. Pikkusudet- ja Pirkka Street Basket -tapahtumissa K-ruokakaupat ja Pirkka ovat olleet suuressa roolissa liikuttamassa lapsia. Nuorten maajoukkueiden, Sudenpentujen, matkassa Pirkka oli taas vahvasti PM-kisoissa ja tänä kesänä Pirkka-tuotemerkki on näkynyt myös Susijengin matkassa.
Suomalainen perheyritys Motonet ja Suomen Koripalloliitto ovat sopineet yhteistyöstä. Motonet aloittaa koripallon juniorimaajoukkueiden toisena pääyhteistyökumppanina. Yhteistyön kohokohtiin kuuluvat heinä–elokuussa Tampereella pelattavat 18-vuotiaiden poikien EM-kisat.
Yhdysvaltalainen urheiluvaatemerkki Avia vaatettaa jatkossa kaikki Suomen koripallomaajoukkueet. Avia saapui vuoden alusta yksinoikeudella K-Citymarketeihin, jonka valikoimista löytyy jatkossa Susijengin fanituotteita.
Suomalaisen tyttökoripallon taival korkeimmalle kansainväliselle tasolle jatkui sunnuntaina, kun 18-vuotiaiden tyttöjen maajoukkue saalisti ikäluokan EM-hopeaa jatkumona viime kesän 16-vuotiaiden tyttöjen Euroopan mestaruudelle. Joukkueen päävalmentaja Janne Hänninen uskoo, että kotimaiselle tyttö- ja naiskoripallolle on koittamassa ainutlaatuiset ajat.
Alle 18-vuotiaiden tyttöjen maajoukkue pelasi myöhään sunnuntai-iltana La Palmassa Euroopan mestaruudesta Espanjaa vastaan. Mestaruuden vei tällä kertaa Espanja (81-72), mutta Suomi ei päästänyt vastustajaa helpolla. Sudenpennuille tämä oli erittäin onnistunut turnaus, koska saavutuksena on kautta aikain ensimmäinen mitali EM-tasolla tässä ikäluokassa. Täten tuloksesta voi olla ylpeä.
Tyttöjen alle 18-vuotiaiden eli WU18-maajoukkueen EM-kisat jatkuivat upeasti. Suomi voitti välierässä Belgian 77 - 69 ja pääsee täten finaaliin taistelemaan Euroopan mestaruudesta.
Tyttöjen alle 18-vuotiaiden eli WU18-maajoukkueen EM-kisat jatkuivat tänään La Palmassa. Suomi jatkoi väkeviä otteitaan turnauksessa voittamalla puolivälierissä Montenegron 64-52. Kyseessä on neljäs kerta kautta aikain, kun Suomi on juniorien EM-kisojen neljän parhaan joukossa. Seuraavaksi vuorossa on EM-välierä.
Susijengin kumppani Hartwall Sport tuo kauppoihin koripallon EM-kisojen kunniaksi rajatun erän uutta urheilujuomaa. Hartwall Sport Persikka Limited Edition -juomalla halutaan tukea yhä useamman mahdollisuutta harrastaa, sillä jokaisesta myydystä pullosta lahjoitetaan 5 senttiä vähävaraisten perheiden lasten harrastustoimintaan.
Juuri päättyneet 15-vuotiaiden eli 2010-syntyneiden ikäluokan maajoukkueleirit kokosivat yhteen lähes 60 nuorta koripalloilijaa 24 eri seurasta. Maajoukkuevalinnat kertovat, että laadukasta valmennustyötä tehdään ympäri Suomea.
Kesäkuussa joukko 2011-12 syntyneitä nuoria koripalloilijoita tassuttelevat ensimmäiset askeleensa Sudenpolulla, Suomen Koripalloliiton maajoukkueohjelmassa. Tyttöjen ja poikien Susi All Stars -pelaajat 2025 on kutsuttu leireille ympäri Suomen.
Koripalloilija Sasu Salinin ura on kulkenut pitkän tien Malmin palloiluhallista kansainvälisille areenoille. Mutta kaiken keskellä yksi asia ei ole muuttunut – halu tukea seuraavan sukupolven urheilijoita.