23.3.2003 Espoo Basket Team voitti historiansa toiset SM-mitalit sunnuntaina. EBT lähti toiseen SM-pronssiotteluun Pussihukkia vastaan 17 pisteen johtoasemasta, jonka se hankki ensimmäisestä osaottelusta. Johto piti ja lopulta EBT voitti myös toisen osaottelun, mutta täyden iltapuhteen espoolaiset joutuivat PuHu:n kanssa tekemään.
SM-pronssiotteluiden yhteistulos merkitään historiankirjoihin lukemin 179-152 EBT:n hyväksi.
Sunnuntaisen ottelun ensimmäisellä puoliajalla Pussihukat osoitti erinomaista taisteluhenkeä. Joukkue oli selvästikin päättänyt vielä taistella mitaleista. Kun heittopelikin kulki ja EBT:n tehopelaaja Jurgita Kausaite sai kolmannen virheensä toisen neljänneksen alussa, oli toivettakin ilmassa. Puoliaikaan mennessä PuHu oli saanut kavennettua kokonaistilannetta yhdeksän pistettä. Se johti peliä 20 minuutin jälkeen 43-34. Espoolaisjoukkuetta piti pinnalla Eva Mäkelä henkilökohtaisilla suorituksillaan.
Kolmannella jaksolla osat vaihtuivat. EBT sai pelinsä pyörimään ja onnistumisia alkoi sadella. Kotiyleisönsä edessä pelannut EBT tälläsi jakson alkuun viisi kolmen pisteen heittoa, joista kolme oli konkari Katja Mäntylän käsialaa. Espoolaiset pääsivät johtoasemaan, eikä antanut enää mahdollisuuksia ’hukkalaumalle’. Lopulta EBT voitti ottelun 86-76.
Mäntylä oli EBT:n iloinen yllättäjä. Hän teki ottelussa kaikkiaan 17 pistettä, noukki seitsemän levypalloa, antoi neljä koriinjohtanutta syöttöä ja riisti kolmesti. Kausaite kokosi lopulta 19 ja Heidi Adler 18 pistettä. Pussihukkien ykkönen oli vahvasti korinalustoilla työskennellyt Niina Laaksonen (21/12).
EBT:n edellinen SM-mitali, pronssinen sekin, on peräisin vuodelta 2001. Kulunut kausi oli espoolaisille hyvä. Se selviytyi Suomen Cupissa loppuotteluun, josta käteen jäi hopeiset mitalit.
Suomen tyttöjen maajoukkue suuntaa Ruotsin Södertäljeen huomenna 25.6. alkaviin Pohjoismaiden mestaruuskisoihin. Turnauksen järjestäjämaan Ruotsin kalenterissa häämöttävät elokuiset EM-kisat ovat jo ensimmäisen päivän osalta loppuunmyydyt, mikä kertoo koripallon ja naisten urheilun vahvasta vetovoimasta länsinaapurissa.
Suomen MU18-maajoukkue käynnisti Nordic Championship -turnauksensa voitokkaasti kukistamalla Norjan lukemin 90–77. Vaikka ottelu pysyi pitkään tasaisena ja Norja nousi vielä päätösjakson alussa rinnalle, Suomi ratkaisi kamppailun edukseen vahvalla puolustus- ja levypallopelaamisellaan.
Suomen 18-vuotiaiden poikien maajoukkue käynnistää kesän maajoukkueurakkansa huomenna Ruotsin Södertäljessä pelattavissa Pohjoismaiden mestaruuskisoissa. Turnauksen avausottelussa vastaan asettuu Norja.
Susijengin valmistautuminen kohti keskikesän MM-karsintaikkunaa jatkuu tänään maanantaina Helsingin Mäkelänrinteen Urhea-hallilla. Alkukesän Open Gym -viikkojen jälkeen Susijengi on tiivistynyt 24 pelaajan leiritysryhmäksi kansainvälisen tason eturiveineen.
Suomen Koripalloliitto on valinnut 16-vuotiaiden tyttöjen maajoukkueen Kisakallion leirille, joka pidetään 23.-26.6.2026. Leirille on kutsuttu seuraavat henkilöt.
Viime kaudella Trefl Sopotin Puolan cup-mestaruuteen valmentanut Mikko Larkas, 44, vaihtaa seuraa. Susijenginkin valmennusjohtoon pitkään kuulunut Larkas siirtyy päävalmentajaksi Unkarin suurseuraan ja kestomenestyjään Szolnoki Olaj’hin.
Susijengin kulmakiviin lukeutuva Mikael Jantunen päätti pitkän kautensa Turkin mestaruusjuhliin juhannusaattoiltana, kun hänen edustamansa suurseura Fenerbahce kaatoi Besiktasin neljännessä finaaliottelussa 75–77 (45–40). Täydellistä työtä kahden pisteen heitoissaan tehnyt Jantunen viimeisteli finaalissa 12 pistettä.
Suomen Koripalloliitto on valinnut 15-vuotiaiden poikien maajoukkueen Kisakallion leirille, joka pidetään 15.-17.7.2026. Leirille on kutsuttu seuraavat henkilöt.
Suomalaisen 3x3-koriksen kesä saa näyttävän jatkon, kun 3x3 SM-kiertue saapuu Helsingin Narinkkatorille lauantaina 27. kesäkuuta. Keskelle pääkaupunkia rakennettava kenttä tarjoaa ainutlaatuiset puitteet vauhdikkaalle 3x3-koripallolle, jossa kohtaavat maan parhaat pelaajat ja nousevat tähdet.
Euroopan parhaat mittelevät Espoon Metro Areenalla 17.-20.6.2027, kun Suomi emännöi yhtä neljästä EM-kisojen alkulohkosta.